Saya akhirnya terjebak di lembah maksiat

Tuan editor

Nama saya Mas Eryanti , berasal dari sebuah perkampungan di Indonesia, berusia 17 tahun . saya sudah menetap di Kuala Lumpur hampir 4 tahun yang lalu . Saya datang ke Malaysia ketika umur saya 14 tahun lagi sebagai iseri kepada kepada seorang Datuk yang berusia 64 tahun. Ketika Datuk ini menikahi saya umur beliau ketika itu adalah 60 tahun. Kesah penikahan saya bermula apabila 4 orang usahawan dan juga ahli perniagaan telah mengunjungi kampung kami dan telah menemui ketua kampung kami dan telah menyampaikna hasrat meereka untuk menikahi mana-mana gaids di kampung saya untuk dijadikan isteri.

Ketua kampung telah menemui ayah saya dan menyampai hasrat tamu dari Malaysia ini dan setelah berunding dengan ayah saya dan mendapat restu dan keizinan dari ayah saya lantas saya di nikah kan pada malam tersebut bersama 3 lagi teman-teman kami. Ayah telah diberikan imbuhan dan begitu juga dengan ketua kampung. Saya yang ketika itu berumur 14 tahun yang tidak tahu melawan kehendak ayah dan ibu telah merelakan diri dinikahi dan kami terus menjalankan kehidupan sebagai suami isteri bermula pada malam itu. Walaupun suami saya ini lebih tua dari ayah saya , saya terpaksa menerima nya dengan hati yang terbuka. Suami saya tinggal di rumah saya selama seminggu sehinggalah saya diberitahu oleh suami saya bahawa dia mahu membawa saya pulang ke Kuala Lumpur.

Setelah menguruskan segala dokumen perjalanan , kami pun bertolak ke Kuala Lumpur bersama tiga pasang lagi pasangan suami isteri yang baru berkahwin ditemoat kami. ketika itu perasaan kami bercampur aduk tetapi kami tidak mampu melawan takdir dan tidak mau derhaka kepada suami kerana kami mendapat pendidikan agama yang cukup ketika di kampung. Di Kalau Lumpur , kami berempat di tempatkan di sebuah kendominium di Ampang . kami masing-masing mempunyai bilik sendiri. Mula pada saat itu kami hidup bersama suami kami yang datang sekali-sekali pada waktu dia punya masa untuk diluangkan kepada kami terutama pada malam minggu dan hari cuti. kami tahu kami adalah isteri tambahan mereka saja, setiap tahun kami akan pulang bersama dengan suami ke kampung.

Kami tidak merungut dan kami bebas untuk ke mana-mana dengan syarat kami semua keluar sekali dengan taman-taman yang lain. Kami diberikan cukup kewangan dan pada tiap-tiap bulan kami mampu menghantar wang ke kampung untuk keluarga. Makan minum dan pakaian kami semua nya dijaga baik oleh suami.

Setelah 4 tahun bernikah , ayah dan ibu mula mendesak kerana mahu menimang cucu, malangnya bila kami sampaikan kepada suami kami mereka tidak bersetuju dan memberikan macam-macam alasan kepada kami dan tidak bersetuju untuk kami mendapatkan cahaya mata. pada awal tahun ini saya telah dikejutkan dengan satu berita yang amat menyedihkan apabila salah seorang dari suami sahabat saya mengatakan bahawa suami saya sedang sakit tenat dan saya tidak dibenarkan untuk melawat beliau keran takut nanti menjadi masalah kepada keluarga beliau. selang beberapa hari saya terpaku dan hampir pitam apabila mendapat berita bahawa suami saya telah pulang kerahmatullah dan bayangkan lah saya sebagai isterinya tidak dapat melihat dan menatap wajah nya buat kali terakhir untuk memohon ampun dan maaf. Saya cuma dapat menziarahi pusaran ya selang beberapa minggu ditemani oleh kawan-kawan yang lain .

Saya telah membuat keputusan untuk pulang saja ke kampung kerana saya tidak boleh mengharapkan simpati dari teman dan suami mereka untuk menanggung saya.salah seorang kawan saya telah mencadangkan agar saya berkenalan dengan kawan kepada salah seorang suami mereka untuk dijadikan pengganti kepada arwah suami saya, Bagi saya ini tidak semudah yang diperkatakan . dengan berbekal wang simpanan saya , saya telah keluar dari rumah berkenaan dan mencari pekerjaan. ketika itu saya tidak mempunyai permit bekerja tetapi saya telah diterima bekerja di sebuah kedai dobi.

Pada suatu hari saya didatangi oleh sekumpulan angioa keselamatan dan saya telah dibawa ke sebuah balai polis .saya ditahan beberapa hari. Di bali ini saya telah dihampirti oleh seorang angta polis yang agak tampan dan muda. Setelah saya keluar dari balai polis , anggota polis ini telah membawa saya ke sebuah bilik dan berjanji untuk membantu saya. saya telah bersekedudukkan dengan nya Selama empat bulan dan selepas itu dia tidak lagi datang mengunjungi saya dan saya terpaksa keluar dari bilik sewa itu dan kerana dihalu oleh tuan punya rumah kerana tidak melunaskan sewa bilik selama 7 bulan. Akhirnya saya terpaksa mencari bilik lain dan kini saya terjebak di dunia kelab malam dan kini bertugas di sebuah Dang Dut di jalan Ipoh. Saya sudah mula merokok dan meminum minuman keras dan saya kini terhumban ke lembah maksiat. Desakan hidup telah memaksa saya jadi begini dan saya ingin lari dari kehidupan ini tetapi saya buntu.

inilah luahan hati seorang GRO yang di temu ramah oleh wartawan Enkaybeau – Sdri Lia Kamalia.
Nota : editor :sdra /sdri boleh menghantarkan kesah menarik untuk dikongsi bersama dengan pembaca dalan kolumn pendedahan ini, hantarkan email sdra/sdri ke admin@enkaybeau.com – (Gambar di atas hanyalah hiasan sahaja – jgn terjebak pula ..ha ha ha)
bersambung….

Sertai pencarian Personaliti ENKAYBEAU – Klik disini

Advertisements

13 Responses to “Saya akhirnya terjebak di lembah maksiat”

  1. Aduh ini gambar benar ke atau gambar hiasan saja. Mas aku simpati pada kamu. aku tidak mampu menyembunyikan perasaan aku lagi , ingin saja aku luahkan pula kepada kamu, izinkan aku menghulurkan tangan tanda persahabatan , Izinkan aku mencium tangan mu tanda simpati. izinkan aku mendekati diri mu dan bawa kamu kejalan yang di rehai Allah SWT, Jika kamu menjadi bunga biarlah aku menjadi tangkainya, jika kamu menjadi kereta biarlah aku menjadi tayarnya. Jika kamu ingin beradu , biarlah aku menjadi tilam dan bantal nya, jika kau mahu mandi atau buang air kecil , biarlah aku jadi tandas nya, aduh begitu aku teharu dan kini jatuh cinta pada mu Mas. Terimalah aku Mas. Ini email ku, Sempoi@yahoo.com

  2. Mas, ku kira adalah lebi gampang jika kau kembali saja ke indonesia dan bertaubat . Pulang saja kepangkuan ibu mu. Kapan ko kemali ke jalan yg benar, Allah akan mengamuni kamu. jangan terusan bermandian maksiat. Astgafarullah ……

  3. Buruknya perangai kamu sempoi, sanggup jadi tandas, sanggup jadi tayar. kata-kata manis kamu sempoi sebenarnya racun serangga yang berbisa. mahu saja aku dera dan sepak-sepak muka kamu . 30 x . pang ,piang , pang piang 30 x. pdn muka ko dasar lelaki kelabu,

  4. Aku rasa ini hanya perkara biasa yg belaku di Kuala Lumpur dan aku tahu ramai org kaya dan VIP yang mahu menghalalakn zinah , mrk berkahwin di Indon dan bawa ke Malaysia. Ini tidak slah dan bagus, sekurang-kurangnya mereka tidak membuat maksiat, cuma perkahwinan ii tidak terjamin, isteri tidak dapat menuntut apa-apa dari segi hukum agama ianya tidak salah, Seharusnya yg muda juga perlu lakukan perkara yg sama, jgn buat maksiat tapi kalau nak buat boleh juga , ajak aku……. ha ha ha ha ha

  5. biasalah ini nama nya satu putarana kehidupan apa yang mahu dihairankan,dalamn kehidupan ini bermacam-macam perkara yang boleh kita lakukan yang tidak dapat kita jangkakan. Yang hidup juga akan mati dan yang mati hanya kenanagn saja yang akan terus hidup, itu pun jika yang menegnang masih hidup . Semuanya bersifat sementara,

  6. enkaybeau Says:

    sama sama kita renungkan..

  7. waduh mas, bapak simpati sama kamu..

  8. eh ko nk try mak aku tak , dia pun gro gak ….. email kat cindai@gmail.com

  9. […] @Saya akhirnya terjebak di lembah maksiat […]

  10. […] Saya akhirnya terjebak di lembah maksiat 1226 views […]

  11. Hi, always i used to check web site posts here in
    the early hours in the morning, because i like to learn more and more.

  12. Everything is very open with a really clear clarification of the issues.
    It was truly informative. Your website is useful. Many thanks for
    sharing!

  13. Great blog here! Also your web site loads up fast!

    What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host?
    I wish my website loaded up as fast as yours lol

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: